ПРОГРАММНЫЕ РРО, ГОТОВЫ ЛИ К ИСПОЛЬЗОВАНИЮ?

БУДУ ВДЯЧНИЙ, ЯКЩО СКОРИСТАЄТЕСЯ КНОПОЧКОЮ

Криво, дорого, нетерпимо:
Що з впровадженням прро в Україні в 2020 році

Безкоштовні прро від держави працюють через пень-колоду. А робочі рішення стоять неадекватних грошей.

Підприємці нарешті можуть відмовитися від «залізних» касових апаратів і почати користуватися додатками, які повністю дублюють функції РРО. Але радості мало, так як безкоштовний програмний РРО працює вкрай криво, альтернатив від сторонніх розробників особливо і немає. А ті рішення, що є, коштують неадекватних грошей.


З 1 серпня у бізнесу, який користується касовими апаратами, з'явилася альтернатива. Тепер підприємці можуть вибирати між класичними РРО та програмними комплексами. Тобто звичайний касовий апарат, який видає паперові чеки, відтепер можна замінити додатком, встановленим на смартфон, планшет або ж комп'ютер.

Зручно? Безперечно! Але якби у підприємців було, з чого вибирати. Поки бізнесу доступний сируватий, що працює з помилками програмний продукт від Державної податкової служби і буквально пару комерційних рішень. І хоча пілотний проект по впровадженню програмних РРО тривав більше двох років, ще з літа 2018 року, багато розробників так і не довели свої продукти до розуму.

затискають поступово

Ще раз уточнимо: з серпня глобально для малого бізнесу з точки зору використання касових апаратів нічого не змінюється.

Перелік же видів бізнесу, який зобов'язаний в принципі застосовувати РРО, залишається колишнім. Це все підприємці, чий дохід перевищує 1 млн. Грн. в рік, продавці технічно складних товарів (побутової техніки, портативної електроніки і т. д.), підакцизних товарів, ліків, інших медичних виробів і підприємці, які надають медпослуги.

Крім того, змістилися терміни тотальної фіскалізації. Норми законів № 128-IX і № 129-IX передбачали, що з 1 жовтня 2020 року РРО стануть обов'язковими для інтернет-магазинів, підприємців, які продають ювелірні вироби, продукцію з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, торгують вживаними товарами в магазинах, займаються ресторанним, готельним і туристичним бізнесом, продають текстиль (крім реалізації за готівкові кошти на ринках), деталі і запчастини для авто. А з 1 січня 2021 року на РРО повинні були перейти все СПД на єдиному податку, крім підприємців першої групи і тих, хто отримує оплату безпосередньо на банківський рахунок, тобто по безналу.

Але в зв'язку з поширенням епідемії коронавируса і введенням карантину парламент в березні прийняв закон № 533-IX, який відстрочив запровадження касових апаратів. Замість жовтня новий етап фіскалізації розпочнеться 1 січня 2021 року, а повний перехід на РРО відбудеться з 1 квітня 2021 року.

Що ще змінилося з 1 серпня для бізнесу? Зросли штрафи за незастосування РРО (в тому числі програмних) або за використання їх з порушеннями. За перше порушення штраф становить 10% вартості проданих товарів (робіт, послуг), за кожне наступне - 50%. З 1 січня 2021 року санкції стануть ще більш болючими: 100% і 150% відповідно. Раніше за вчинене вперше порушення підприємця штрафували на 1 грн., А за кожне наступне - вже на 100% вартості проданих товарів (робіт, послуг).

Безкоштовний сир

Державна податкова служба більше півроку тестувала РРО додаток під назвою Прросто, але в промислову експлуатацію його так і не запустила. Ця програма досі існує в бета-версії, і у вільному доступі воно відсутнє. Але ж податкова обіцяла гучний анонс Прросто ще навесні. Мабуть, не склалося.

Зате з 1 серпня ДПС запропонувала підприємцям користуватися новим рішенням під назвою «Програмний реєстратор розрахункових операцій», або прро. Воно безкоштовне і його можна встановити на будь-який гаджет з ОС Android або ж на комп'ютер / ноутбук з ОС Windows (на жаль, про користувачів техніки Apple забули).

Причому, установка програми - процес нетривіальний. Прро відсутня в магазині Google Play. Його доведеться завантажити з сайту податкової (див. QR-код) у вигляді ZIP-архіву. Потім цей архів необхідно розпакувати і з нього інсталювати софт на пристрій. І встановити потрібно не одне, а цілих два додатки. Одне з них називається «прро Каса» і призначене безпосередньо для фіскалізації касових операцій, а друге - «прро Чек» - потрібно для роботи з електронними чеками. Після цих маніпуляцій створюється стійке відчуття, що на дворі не 21-е століття, а десь початок 2000-х.

Ну да ладно, головне, що вся ця конструкція так-сяк працює. Звичайно, не без збоїв і косяків, але користуватися нею можна. До того ж, податкова з гордістю звітувала про те, що вже 1 серпня кількість користувачів прро перевищило 6,5 тис., А до 3 серпня число зареєстрованих прро досягло майже 22,5 тис.

Пиляли і недопіляли

З додатками сторонніх розробників ситуація не набагато краща. Єдиний нормально працюючий продукт - «СмартКасса». Але це не програмний РРО, а пристрій три в одному: платіжний термінал, фіскальний апарат і касовий апарат. Тобто за допомогою «СмартКасси» можна проводити будь-які операції з продажу товарів і послуг, приймати платежі з банківських карт, а також інтегрувати її в систему управління підприємством. Одним словом, система функціональна, але і коштує вона майже 14 тис. Грн., Що в 2,5 рази дорожче звичайного касового апарату. І дрібним підприємцям такий девайс навряд чи потрібен.

При цьому інші програмні комплекси досі не вийшли зі стану пілота. Зокрема, це - система фіскалізації iNNOVATE !, програмний РРО Easy S1 і рішення Webkassa. На сайтах розробників зазначено, що продукти майже готові і зовсім скоро будуть доступні широкій аудиторії. Але такий статус у цих рішень вже десь півроку, а то й більше.

В кінці липня з'явився ще один програмний РРО під назвою Checkbox. Одним з його творців є колишній міністр Кабінету Міністрів Дмитро Дубілет. Правда, у вільному доступі цього додатка теж немає. Щоб протестувати його, потрібно залишити заявку на сторінці сервісу. З підприємцем зв'яжуться представники розробника і розкажуть, як користуватися додатком.

До жовтня використання Checkbox буде безкоштовним, з жовтня вартість складе 149 грн. за одну касу в місяць. Для Інтернет-магазинів існує окремий тариф: до 100 чеків на місяць - 0,49 грн. / Чек, до 1000 чеків на місяць - 0,29 грн. / Чек, понад 1000 чеків на місяць - 0,19 грн. / Чек.

Є ще платіжний сервіс Fondy, представники якого в кінці липня заявили про запуск програмного РРО. Але на сайті розробника, крім новини про появу такого рішення, більше нічого немає. Тому взяти і протестувати ПО неможливо. Для підключення потрібно писати в підтримку або звертатися за телефоном. Чергові милиці.

Що ще цікаво: в державному реєстрі РРО, який затверджений наказом Міністерства фінансів від 31 липня 2020 року № 385, відсутній і прро, і Checkbox, і Fondy. Відповідно, не зовсім зрозуміло, на якій підставі бізнес може використовувати ці програмні РРО, якщо їх «легітимність» не підтверджена присутністю в згаданому реєстрі (див. QR-код). «Гроші» направили в ДПС уточнення з даного питання і опублікують відповідь податкової в одному з найближчих номерів.

Проблема в тому, що жодне з рішень поки толком не працює, і коли у підприємців буде доступ хоча б до кількох програмних продуктів, незрозуміло.

підключаємо віддалено

Для того щоб почати користуватися програмним РРО, потрібно зробити кілька маніпуляцій. Перш за все, вибрати продукт і встановити його на смартфон, планшет або комп'ютер. Далі потрібно підключити РРО до сервера податкової служби. Для цього слід подати заяву для реєстрації програмного РРО.

Така форма подається онлайн, через кабінет платника податків, і її потрібно підписати електронним ключем (ЕЦП). ЕЦП можна випустити через Авторизований центр сертифікації ключів ДПС або ж через будь-який інший центр сертифікації. Наприклад, електронні ключі видає АЦСК ПриватБанку, їх податкова приймає. Обробка заяви триває добу. Крім цього, необхідно оформити сертифікати електронних печаток для програмних РРО. Ці сертифікати теж надає АСЦК податкової, їх можна випустити онлайн. Після цього програмний РРО буде активований і почне передавати дані про продані товари / послуги на сервер ДПС.

Коли програмний РРО з якихось причин не працює, необхідно повідомити про це в податкову і розробнику. При цьому проводити розрахунки з клієнтами до усунення несправностей не можна. Іншими словами, якщо програмне забезпечення глючить, і під боком немає звичайного касового апарату, робота торгової точки зупиниться.

Коли немає зв'язку з сервером ДПС, проводити розрахунки можна. Але для цього потрібно звернутися до податкової і отримати від неї діапазон фіскальних номерів для чеків. А в чеках необхідно вказувати, що операції проводяться офлайн. Але використовувати програмний РРО без зв'язку з сервером дозволено не більше 36 годин поспіль. Якщо проблема за цей час не буде вирішена, підприємець буде змушений припинити всі касові операції. Так само є обмеження по використанню offline режиму в місяць, із загальною кількістю 168 годин.

Резюме: податкова до запуску програмних РРО викотила сирої і недопрацьований продукт. Тому безкоштовний РРО поки де факто не працездатний, залишається або користуватися платними, або класичними апаратами - більш-менш сучасними.

Павло Харламов

Авторизація

Вхід через соц.мережи

PUMA UA Vovk UA
#s3gt_translate_tooltip_mini { display: none !important; }#s3gt_translate_tooltip_mini { display: none !important; }#s3gt_translate_tooltip_mini { display: none !important; }